-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38835 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

چرا حضرت علي در نامة 69 نهج البلاغه ميفرمايند: از همنشيني با فاسقان بپرهيز كه شر به شر ميپيوند؟

با تبريك به شما پرسشگر محترم، به خاطر دقتي كه داشتهايد. جملة اياك ومصاحبة الفُساق فانّ الشر بالشر يلحقُ در شرحهاي نهجالبلاغه، به چند وجه معنا شده است:

1. از همنشيني با فاسقان بپرهيز، زيرا اين همنشيني، موجب بدي عاقبت تو ميگردد; يعني خودِ همنشيني با فاسق شرّي است كه به فاسق پيوند خورده است.

2. از همنشيني با فاسقان بپرهيز و گرنه تو خود نيز شرّي، چون مقدمه اوّل: شر به شر پيوند خورده است. مقدمة دوم: و تو نيز (در صورت عدم پرهيز از همنشيني) به شرّي پيوند خوردهاي. از اين دو مقدمه نتيجه ميگيريم كه تو نيز شرّي. (استدلال به روش شكلدوم قياس منطقي)(ر.ك: توضيح نهجالبلاغه، محمد حسيني شيرازي، دارالتراث الشيعه، تهران، 1385 ق.)

3. مقداري از بدي كه در وجود تو است، با بدي فاسق پيوند خورده يك ديگر را تقويت ميكنند، مثل دو شعلة آتش كه وقتي كنار هم باشند، به يك ديگر سرايت كرده و هم ديگر را تقويت ميكنند. (در اين حالت، مقصود از الحاق سرايت و تقويت است).(ر.ك: شرح نهجالبلاغه، ابن ابي الحديد.)

4. در بعضي از نسخههاي نهجالبلاغه، لفظ يلحِق با كسر حأ آمده است; در اين صورت، تقدير عبارت چنين بوده است: فان الشَرَّ بالشرّ يُلحقكَ; دوست شرور، تو را به بدي و شرارت ملحق كرده و پيوند ميزند.

حضرت اميرالمؤمنين، در اين نامه، توصيههاي اخلاقيِ دقيق و متعددي دارند و در اوايل نامه نيز، دربارة دوستي با افراد سست رأي و زشت عمل، هشدار دادهاند، و به اين نكته تصريح فرمودهاند كه انسان، به سبب دوستش، سنجيده و ارزشگذاري ميشود.

خداوند در سورة فرقان، آية 28 و 29 ميفرمايند: يَـَوَيْلَتَيَ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاَ نًا خَلِيلاً # لَّقَدْ أَضَلَّنِي...; اي واي بر ما، كاش فلاني را دوست نگرفته بودم، او مرا گمراه كرد....

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.